Bizi takip edin
Bizi takip edin

Şevket Çoruh: "Net bir HAYIR"

2.4.2017 11:26:29
<p>Sinema ve tiyatro oyuncusu<strong>&nbsp;Şevket &Ccedil;oruh</strong>,&nbsp;Kanal D&rsquo;deki işinden referandumda "Hayır" diyeceğini a&ccedil;ıkladığı i&ccedil;in kovulan&nbsp;<strong>İrfan Değirmenci</strong>&rsquo;ye desteğiyle ilgili olarak "Bir insanın 'Hayır' dedi diye işinden atılmasını anlamadım ben yani. Anlamadığım şeye de tepki g&ouml;steriyorum. Bir şey adına, bir şey uğruna da değil yani. Ben net bir şekilde, bu referandumda &lsquo;hayır&rsquo; diyeceğim. &lsquo;Hayır&rsquo; diyen başka bir insanın işinden kovulmasını zaten anlamıyorum. Benim kanıma dokunan şey bu" diye konuştu.</p> <p>Şevket &Ccedil;oruh'un Cumhuriyet gazetesinden<strong> Ezgi Atabilen</strong>'e verdiği s&ouml;yleşi ş&ouml;yle:&nbsp;</p> <p><strong>- Nasılsınız &ouml;ncelikle, yorgunluk da heyecan da var g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;m kadarıyla?</strong></p> <p>755 g&uuml;n burayı a&ccedil;mak i&ccedil;in uğraştık. Yorgunluk var ama &ccedil;ok mutlu, heyecanlı bir yorgunluk.</p> <p><strong>- Mek&acirc;nın bir hik&acirc;yesi var, &ouml;nce onu anlatır mısınız?</strong></p> <p>Mek&acirc;n 1967&rsquo;de m&uuml;teahhit Mustafa Kemal Ekşioğlu tarafından &ccedil;ok hayran olduğu Yıldırım &Ouml;nal i&ccedil;in yapılıyor. Ancak bir g&uuml;n Yıldırım &Ouml;nal oyuna &ccedil;ıkamayacak kadar alkoll&uuml; olunca Ekşioğlu&rsquo;nun onu Kadık&ouml;y sokaklarında silahla kovaladığını s&ouml;yl&uuml;yorlar. &Ouml;yle bir başlangı&ccedil; hik&acirc;yesi... Arkasından sırasıyla Abdurrahman Palay, Ani İpekkaya - &Ccedil;etin İpekkaya, Nezih Tuncay İl Tiyatrosu ve Zafer Diper&rsquo;in oyunlar oynadığı bir mek&acirc;n. 80&rsquo;lerde buranın i&ccedil;i yıkılıp Ercan Sineması&rsquo;na &ccedil;eviriliyor. Ateri salonu ve depo gibi pek &ccedil;ok ama&ccedil;la kullanıldıktan sonra H&uuml;seyin Avni Danyal burada bir tiyatro a&ccedil;ıyor ama &ouml;mr&uuml; kısa s&uuml;r&uuml;yor. Buranın satılık olduğunu &ouml;ğrenince hemen harekete ge&ccedil;tik. Cebimizdeki paranın &uuml;zerine kredi &ccedil;ektik. Kredi gecikince &ccedil;arşamba yapacağımız tapuyu cuma g&uuml;n&uuml; yaptık. Cuma g&uuml;n&uuml; de 27 Mart&rsquo;tı.</p> <h3>"Ferhan Abi y&uuml;z&uuml;nden"</h3> <p><strong>- İlk oyun ne olacak?</strong></p> <p>İlk oyunlarımız Murat İpek&rsquo;in yazıp G&uuml;nay Karacaoğlu&rsquo;nun oynadığı &ldquo;Aşk Olsun&rdquo; ve Murat Akkoyun&rsquo;la benim oynadığım &ldquo;Bir Baba Hamlet&rdquo;. Biri nisan, diğeri mayıs başında başlayacak. Ekim ayında &ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki sezonu daha geniş kadrolu bir oyunla a&ccedil;acağız.</p> <div id="hicidiv">&nbsp;</div> <p><strong>-&Uuml;slup olarak Ferhan Şensoy&rsquo;la Devekuşu Kabare&rsquo;ye yakınız, demiştiniz... Girişe de &lsquo;baba&rsquo;nın tanımını yazmışsınız: &ldquo;Kızan, karışan, sinirlendiren...&rdquo; Kastınız politik taşlama mı?</strong></p> <p>Tabii ki bu &uuml;slup. T&uuml;rkiye&rsquo;deki bir&ccedil;ok gen&ccedil; insana, bizlere tiyatroyu, sanatı sevdiren insanlar onlar. Haldun Taner, M&uuml;nir &Ouml;zkul, Erol G&uuml;naydın da &ouml;yle... Yani 1988&rsquo;de a&ccedil;ılmış muhteşem bir tarihi mek&acirc;nı, binlerce oyun oynayıp, turneler yaparak satın almış Ferhan Abi (Şensoy) y&uuml;z&uuml;nden aslında her şey. Ustalarımızın yolunda gidiyoruz. Kimsenin sırtımızı sıvazlamasını da beklemiyoruz. O insanlarınkini de kimse sıvazlamadı...</p> <h3>"Muammer Karaca Tiyatrosu ve AKM&rsquo;nin tadilatına talibim"</h3> <p><strong>- M&uuml;jdat Gezen destek oluyor mu size?</strong></p> <p>Her zaman. Buranın her &ccedil;ivisinde emeği var M&uuml;jdat Hoca&rsquo;nın. Ben bu işe karar verdiğim zaman bir&ccedil;ok insan ikna etmeye &ccedil;alıştı beni. &ldquo;Yapma, deli misin&rdquo; dediler... Bir kişi &ccedil;ok net olarak şunu s&ouml;yledi: &ldquo;Yap ya bunu, &ccedil;ok g&uuml;zel olur, yap.&rdquo;</p> <p><strong>- Baba Sahne Savaş Din&ccedil;el&rsquo;in doğum g&uuml;n&uuml; olan 1 Nisan&rsquo;da a&ccedil;ıldı. Balkon katında Savaş Din&ccedil;el&rsquo;in &ccedil;izimleri var. Sahnenin logosu yine onun &ccedil;iziminden. Salona da Savaş Din&ccedil;el&rsquo;in adını vermişsiniz. Ne ifade ediyor Din&ccedil;el sizin i&ccedil;in?</strong></p> <p>Ben Savaş Din&ccedil;el&rsquo;i usta olarak bellemedim. O bana "Sen benim &ccedil;ırağımsın" dedi. 1992&rsquo;de M&uuml;jdat Gezen Sanat Merkezi sınavlarına girdim. Birinci elemeden sonra sınav salonundan &ccedil;ıkıp "Sakın başka okula girme, seni biz yetiştireceğiz" dedi. &Ouml;yle başladı... Sanata bakışımı, bildiğim, &ouml;ğrendiğim bir&ccedil;ok şeyi o anlattı bana. Yalnızca oyunculuk a&ccedil;ısından değil, hayat ve sanata bakış a&ccedil;ısı bakımından da onu izleyerek &ouml;ğrendim. Yanımızda olmasa da bize h&acirc;l&acirc; yol g&ouml;steriyor. Bug&uuml;ne kadar Savaş Din&ccedil;el &Ouml;d&uuml;lleri&rsquo;ni M&uuml;jdat Hoca&rsquo;mız yapıyordu. Bundan sonra her sene doğum g&uuml;n&uuml; olan 1 Nisan&rsquo;da bizim tiyatromuzda, Savaş Din&ccedil;el Salonu&rsquo;nda yapılacak.</p> <p><strong>- Baba Sahne&rsquo;yle ilgili başka planlarınız var mı?</strong></p> <p>Eğer bor&ccedil;larımızı &ouml;deyebilirsek Avrupa yakasında yeni bir sahne alıp orayı da &lsquo;Ana Sahne&rsquo; yapacağız. Buradan tekrar s&ouml;yl&uuml;yorum: Eğer yapamıyorsa devlet ya da belediyeler, ben AKM&rsquo;nin ve Muammer Karaca&rsquo;nın tadilatına talibim. Bize versinler, biz yaparız. Bakın, &ccedil;ok g&uuml;zel yapıyoruz.</p> <h3>"Bizi sınıyorlar..."</h3> <p><strong>- Localara yakılan yıkılan tiyatroların adını vermeniz, fotoğraflarıyla ustalarınıza selam g&ouml;nderiyor olmanız... Bir bellek noktası gibi tasarlanmış sanki Baba Sahne...</strong></p> <p>Muhafaza etmek, bellek... Buraya biz sahip &ccedil;ıkmasaydık, belki bir işadamı alacaktı. Kentsel d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m projeleriyle biliyorsunuz her yere rezidanslar falan yapılıyor. Bu b&ouml;lgeye yakışan bir yer yapmak gerekiyordu. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; Afife Jale&rsquo;nin oynadığı mek&acirc;nlar buraları. S&uuml;reyya Operası&rsquo;nın eski m&uuml;d&uuml;r&uuml; N&acirc;zım Hikmet&rsquo;in babası mesela. O bellek &ccedil;ok &ouml;nemli.</p> <p><strong>- En son sizin de mezunu olduğunuz M&uuml;jdat Gezen Sanat Merkezi&rsquo;ne (MSM) saldırıldı. Sanata saldırarak belleğimizi mi almak istiyorlar?</strong></p> <p>Sınıyorlar bizi ama anlamaları gereken şu: Yok etmekle kaybolacak insanlar yok karşılarında. Binin &uuml;st&uuml;ndeki mezun veren ve T&uuml;rkiye&rsquo;nin k&uuml;lt&uuml;r sanat hayatına desteği olan bu insanların mabet olarak g&ouml;rd&uuml;kleri yeri yakmakla yok edemezsiniz. G&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z gibi şimdi burası var, Baba Sahne. Belki iki &uuml;&ccedil; sene sonra bu işe g&ouml;n&uuml;l vermiş başka arkadaşlarımız bir yer a&ccedil;acaklar. Bunlar onları korkutmalı. Bizi yakmak, yıkmak vs. korkutmuyor. 80&rsquo;lerde Ferhan Abi&rsquo;nin m&uuml;zikalinin arkasından Şan Tiyatrosu&rsquo;nu yaktılar. T&uuml;rkiye&rsquo;nin en g&uuml;zel salonlarından biri yanıp k&uuml;l oldu. Tepebaşı Dram Tiyatrosu&rsquo;ndan, Muammer Karaca&rsquo;dan bahsedebiliriz. O mek&acirc;nları kaderlerine terk etmek neden yani?</p> <p><strong>- Neden peki sizce?</strong></p> <p>Sanata, sanat&ccedil;ıya, bu tip yapılara olan &ouml;fkeden dolayı. Bunun nereden kaynaklandığı &ccedil;ok uzun konuşacağımız bir şey. Ama bu hep b&ouml;yle yani.</p> <h3>"Net şekilde hayır diyeceğim"</h3> <p><strong>- Kanal D &lsquo;hayır&rsquo; dedi diye İrfan Değirmenci&rsquo;yi işten &ccedil;ıkarınca, sosyal medyada Arka Sokaklar&rsquo;daki rol&uuml;n&uuml;z&uuml; kastederek &ldquo;ben de hayır diyorum beni de kovun&rdquo; demiştiniz... Ne d&uuml;ş&uuml;n&uuml;yordunuz bunu s&ouml;ylerken?</strong></p> <p>Bu insanın i&ccedil;inden gelen bir duygu. Bir insanın hayır dedi diye işinden atılmasını anlamadım ben yani. Anlamadığım şeye de tepki g&ouml;steriyorum. Bir şey adına, bir şey uğruna da değil yani. Ben net bir şekilde, bu referandumda &lsquo;hayır&rsquo; diyeceğim. &lsquo;Hayır&rsquo; diyen başka bir insanın işinden kovulmasını zaten anlamıyorum. Benim kanıma dokunan şey bu.</p> <p><strong>- O a&ccedil;ıklamanızdan sonra yapım şirketi veya kanaldan herhangi bir tepki geldi mi?</strong></p> <p>Şimdiye kadar gelmedi. Bundan sonra gelir mi, bilmiyorum.</p> <p><strong>- Peki neden &lsquo;hayır&rsquo;?</strong></p> <p>Bu r&ouml;portajın tamamını &lsquo;hayır&rsquo; i&ccedil;in kullanabiliriz mesela. Bu r&ouml;portajda s&ouml;ylediğim bir s&uuml;r&uuml; c&uuml;mle hayır demek i&ccedil;in yeterli sebep...</p> <p><strong>- Burası en b&uuml;y&uuml;k hayaliniz miydi?</strong></p> <p>Daha b&uuml;y&uuml;k hayallerim de var.</p> <p><strong>- Ne gibi mesela?</strong></p> <p>AKM&rsquo;yi almak gibi işte. Muammer Karaca var. Ana Sahne var... Bu tip hayallerim var. İnsanın hayalleri bitmez. Ama ilk hayalimiz burada seyirciyle buluşan, kucaklaşan oyunlar oynamak. Hedeflerimiz var. Şu yaptığımıza devam etmek istiyoruz yani.</p> <h3>Şimdi sıra AKM&rsquo;de</h3> <p>Şevket &Ccedil;oruh&rsquo;un arkasında g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z eser, iki tablolu bir &ccedil;alışma. Şevket &Ccedil;oruh&rsquo;un ricasıyla ressam <strong>Serdar Akkılı&ccedil;</strong>tarafından yapılmış. Bu tabloda Elhamra, Tepebaşı Dram Tiyatrosu ve AKM&rsquo;yi g&ouml;r&uuml;yorsunuz. Periler Elhamra ve Tepebaşı Dram Tiyatrosu&rsquo;nu &ccedil;oktan almış g&ouml;ğe ka&ccedil;ırıyor. AKM ise şimdilik yerinde ama şimdi sıra ona gelmiş. Bu tablonun hemen karşısındaki eserde ise bir peri Baba Sahne&rsquo;de Karag&ouml;z Hacivat oynatıyor &nbsp; &nbsp;</p>