Yön Haber
YÖN Radyo
  • Anasayfa
  • Güncel
  • Ekonomi
  • Siyaset
  • Dünya
  • Emek Dünyası
  • Kültür-Sanat
  • Daha Fazla
    • Yaşam
    • Sağlık
    • Yerel Yönetimler
    • Medya
    • Avrupa
    • Sürdürülebilirlik
    • Teknoloji
    • Spor
    • Video
    • Podcast
    • Asya Gündemi
    • TBMM
Podcast
Video
Hiç Sonuç Bulunamadı
Tüm Sonuçları Görüntüle
Yön Haber
  • Anasayfa
  • Güncel
  • Ekonomi
  • Siyaset
  • Dünya
  • Emek Dünyası
  • Kültür-Sanat
  • Daha Fazla
    • Yaşam
    • Sağlık
    • Yerel Yönetimler
    • Medya
    • Avrupa
    • Sürdürülebilirlik
    • Teknoloji
    • Spor
    • Video
    • Podcast
    • Asya Gündemi
    • TBMM
Yön Haber
Hiç Sonuç Bulunamadı
Tüm Sonuçları Görüntüle
Anasayfa Sağlık

Glütensiz beslenme trendindeki tehlikeye dikkat

Son zamanlarda trend haline gelen glütensiz beslenmeye karşı uyaran Doç. Dr. Bülent Yaşar, “Glütensiz beslenme herkes için uygun değildir. 2017 ve 2018’de yayınlanan 2 geniş katılımlı çalışmada glütensiz beslenen kişilerde koroner arter hastalığı ve tip 2 diyabet görülme sıklığında artış saptandı. Unutmamak gerekir ki glütensiz beslenme bir zayıflama diyeti değildir, tedavi amaçlı kullanılmalıdır” dedi.

Yayınlanma Tarihi: 25 Temmuz 2021 - 13:19:45
Güncelleme Tarihi: 25 Temmuz 2021 - 13:19:45
Glütensiz beslenme trendindeki tehlikeye dikkat
PAYLAŞPAYLAŞPAYLAŞWechat

Çamlıca Medipol Üniversitesi Hastanesi Gastroenteroloji Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Bülent Yaşar, son yıllarda popüler hale gelen glütensiz beslenmeyle ilgili önemli açıklamalarda bulundu.

Doç. Dr. Yaşar, glütenin buğday, arpa ve çavdar gibi tahıllarda bulunan bitkisel bir protein olduğunu belirterek “Glüten ilave edildiği ürünlerin kıvam almasını, esnekliğini sağlar, bağlayıcı görevi vardır. Gıda endüstrisinde; ekmek, makarna, bulgur, irmik, hazır soslar ve gıdalarda bulunur. Gıda endüstrisi yanında kozmetik ürünler, diş macunu, tutkal gibi pek çok farklı alanda da kıvam verici özelliğinden dolayı kullanılır. Glütenin içinde bulunduğu buğday, arpa ve çavdar tam tahıl olarak kullanıldıklarında, yani az işlendiklerinde içlerindeki glüteni korurlar. Tam tahıl tüketiminin ise obezite, insülin direnci, şeker hastalığı, kalp damar hastalıkları ve inme gelişiminin önlenmesinde faydalı olduğu pek çok çalışmada gösterildi. Aynı zamanda zengin demir ve B vitamini kaynağıdır. Glüten aynı zamanda bir prebiyotiktir, yani bağırsaktaki faydalı bakterilerin çoğalmasını sağlayan bir gıdadır” diye konuştu.

MODERN TARIMLA GLÜTEN İLİŞKİLİ HASTALIKLAR ARTTI

Glütenin zararları olup olmadığını ise Doç. Dr. Yaşar, şöyle değerlendirdi:

“Genetik olarak yatkın kişilerde glüten, ince bağırsaklarda alerjik bir uyarı oluşturarak bağışıklık sistemini tetikler ve ince bağırsaklarda hasar oluşturmaya başlar. Bu immünolojik olay gerek sindirim sistemi ile ilgili, gerekse sistemik şikayetlere neden olur. Bu hastalık grubu çölyak hastalığı ve non-çölyak glüten hassasiyeti olarak tanımlanır. Günümüzde modern tarım sonucu genetik değişime uğramış yeni glüten molekülleri hayatımıza girdi. Bu yapılar vücut için daha güçlü yabancı madde uyarısı oluşturmakta, insan fizyolojisi ise bu antijenlere yabancı. Son yıllarda glüten ilişkili hastalıkların hayatımıza çokça girmesinin temel nedenlerinden birisi budur.”

HERKES İÇİN UYGUN DEĞİL

Doç. Dr. Bülent Yaşar, glütensiz beslenmenin herkes için uygun olmadığına dikkat çekerek, “Maalesef son zamanlarda çok popüler hale gelmesinin temel nedeni daha sağlıklı olduğuna inanılması. Ancak herkes için bu doğru değil. Çölyak hastalığı, non çölyak glüten hassasiyeti, buğday alerjisi ve bir cilt hastalığı olan dermatitis herpatiformis, glütensiz beslenmenin yaşam tazı haline gelmesi gereken hastalıklardır. Hashimoto tiroditi ve tip 1 diyabet hastalarında da glütensiz diyetin faydalı olabileceğine dair kanıtlar var ancak halen rutin önermek için kanıtlar yetersizdir. Huzursuz bağırsak sendromu hastalarının da bir kısmı glütensiz diyet sonucu klinik olarak rahatlamakta” dedi.

DİYABET VE DAMAR HASTALIKLARI RİSKİNİ ARTIRABİLİR

Glütensiz beslenmenin potansiyel zararlarına ilişkin Doç. Dr. Yaşar, şu bilgileri verdi:

“D ve B12 vitaminleri, folik asit, demir, çinko, magnezyum ve kalsiyum eksiklikleri görülür. Glütensiz beslenme nedeniyle tercih edilen gıdalar genellikle şeker ve doymuş yağ içeriği yüksek gıdalardır. Metabolik değerlerdeki bozulmalar obezite riskini arttırır. 2017 ve 2018 yıllarında yayınlanan 2 geniş katılımlı çalışmada glütensiz beslenen kişilerde koroner arter hastalığı ve tip 2 şeker hastalığı görülme sıklığında artış saptandı. Glüten bir prebiyotik olduğundan eksikliği bağırsak florasında değişikliklere yol açar. Ayrıca glütensiz ürünler oldukça maliyetlidir. Unutmamak gerekir ki glütensiz beslenme bir zayıflama diyeti değildir, tedavi amaçlı kullanılmalıdır. Sağlıklı bireylerin hayatlarından glüteni çıkarmalarının kanıtlanmış bir faydası yoktur.”

PaylaşPaylaşGönderPaylaşPaylaş
reklam metni reklam metni reklam metni
Önceki İçerik

Gazhane sanat ve lezzet durağı oldu

Sonraki İçerik

İki Çinli atıcı, Tokyo Olimpiyatları’nda adını finale yazdırdı

İlgili İçerik

“Avrupa’da yarım milyondan fazla çocuk aşılı değil… “
Sağlık

“Avrupa’da yarım milyondan fazla çocuk aşılı değil… “

Tabip Odası’ndan katılım payı zammına tepki
Sağlık

Tabip Odası’ndan katılım payı zammına tepki

Türk Eczacıları Birliği: Eczacının olmadığı sağlık sistemi sürdürülemez
Sağlık

Türk Eczacıları Birliği: Eczacının olmadığı sağlık sistemi sürdürülemez

DSÖ: Hantavirüs salgını sona ermek üzere
Sağlık

DSÖ: Hantavirüs salgını sona ermek üzere

39 ilaç için toplatılma kararı
Sağlık

32 ilaç daha geri ödeme kapsamına alındı

Kayıhan Pala: “Sağlık Bakanlığının uyuşturucuyla mücadele eylem planı nedir”
Sağlık

CHP’li Pala’dan Sağlık Bakanlığı’na “kızamık verilerini açıklayın” çağrısı

Sonraki İçerik
İki Çinli atıcı, Tokyo Olimpiyatları’nda adını finale yazdırdı

İki Çinli atıcı, Tokyo Olimpiyatları’nda adını finale yazdırdı

Gündem

Gürer: “Mısır üreticileri alım fiyatının en az ton başı 10 bin lira olmasını bekliyorlar”

Gürer: “Yedi ayda 3 bin 529 konkordato kararı alındı”

RTÜK’ten Atatürk’e hakaretlere izin

RTÜK’ten 2025’te 129, 2026’nın ilk 6 ayında 41 yaptırım kararı

Fethiye’de gezi teknesinde yangın: 115 kişi denize atlayarak kurtuldu

Fethiye’de gezi teknesinde yangın: 115 kişi denize atlayarak kurtuldu

RTÜK’ten Halk TV ve Flash TV kararı çıktı

RTÜK’ten “Medyametre 2025 Araştırması”

Eurovision’da dikkat çeken yeni kural

Eurovision’da dikkat çeken yeni kural

Balıkesir’de üç büyük yangında 6 bin 733 hektar alan zarar gördü

Balıkesir’de üç büyük yangında 6 bin 733 hektar alan zarar gördü

RTÜK’ten HaberTürk’e ceza

RTÜK’ten dört dijital platforma üst sınırdan ceza

Madencilerin eylemi dördüncü gününde…

Madencilerin eylemi dördüncü gününde…

Çin’de yeni enerjili araçların aylık satışlardaki payı ilk kez yüzde 60’ı aştı

Çin’de yeni enerjili araçların aylık satışlardaki payı ilk kez yüzde 60’ı aştı

CHP’li Aşkın Genç: İktidar çiftçiyi yarı yolda bıraktı

Aşkın Genç: “Vatandaşın cüzdanını soğuttular, market etiketini soğutamadılar”

  • Künye / İletişim
  • Gizlilik Politikası
Bizi takip edin

© 2020 YÖN Haber | Tüm Hakları Saklıdır

Hiç Sonuç Bulunamadı
Tüm Sonuçları Görüntüle
  • Anasayfa
  • Güncel
  • Ekonomi
  • Siyaset
  • Video
  • Podcast
  • Emek Dünyası
  • Kültür-Sanat
  • Dünya
  • Yerel Yönetimler
  • Sağlık
  • Sürdürülebilirlik
  • Teknoloji
  • Yaşam
  • Spor
  • Medya
  • Asya Gündemi
  • TBMM

© 2020 YÖN Haber | Tüm Hakları Saklıdır

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist